cc header

 

twitter icon

 

facebook icon

מאמרים

פניית קריאטיב קומנס במרץ 2009 למט"ח

 

3.8.09

 

לכבוד 

המרכז לטכנולוגיה חינוכית (מט"ח)

 

הנדון: שימוש ברישיונות קריאטיב קומנס כרישיונות שימוש לספרי מט"ח באינטרנט

שלום רב,

 

  1. שמענו לאחרונה על השקת ספרי מט"ח באינטרנט ורצינו לברך אתכם על היוזמה ועל החזון.
  2. טכנולוגיות מידע מאפשרות כיום ליצור סביבת חינוך פתוחה באמצעות הנגשת יצירות של חומרים לימודיים כגון: מחקרים, מאמרים, ספרים, הרצאות ומערכי שיעור, סיכומים ועוד (להלן: "יצירות"). כך, המרחק והאמצעים אינם מהווים עוד מכשול לשימוש ושיתוף במשאבי מידע, שיח ויצירה. אולם, ככל שהדבר נוגע להנגשת היצירות בפועל – הרי שטכנולוגיה לחוד ומשפט לחוד. תחת משטרו של חוק זכות היוצרים, אם בעל הזכויות ביצירה לא מתיר באופן מפורש  לבצע שימוש ביצירה ומגדיר באילו תנאים מותר לבצע את השימוש – הציבור עלול להימנע משימוש ביצירה ל מאימת התביעה בגין הפרת זכות יוצרים.  
  3. ארגון קריאטיב קומנס הוא ארגון שלא למטרות רווח אשר שם לו למטרה את עידוד השימוש והשיתוף ביצירות לרווחת הכלל. הארגון מנסה לגשר על המחסומים המשפטיים להנגשת יצירות, על ידי עידוד השימוש ביצירות באמצעות שימוש ברישיונות סטנדרטיים. באמצעות רישיונות אלה היוצר יכול לקבוע את תנאי השימוש ביצירה שלו, על פי ראות עיניו, ללא עלות ובדרך נוחה ופשוטה. רישיונות אלה מוכרים ומקובלים בישראל וברחבי העולם.
  4. אנו נשמח אם תבחרו לעשות שימוש באחד מששת רישיונות השימוש שמציע ארגון קריאטיב קומנס, על מנת שיהיה ברור מהם השימושים שמותר לעשות ביצירות ומהם הדברים האסורים (מבחינת זכות יוצרים).
  5. כמו כן נשמח להיפגש על מנת לשוחח עימכם בנושא ולהרחיב מעבר לפירוט להלן.  

הסבר רקע קצר על ארגון קריאטיב קומנס ועל רעיון של חלק מהזכויות שמורות

  1. קריאטיב קומנס ( Creative Commonsאו CC) הוא ארגון עולמי שמטרתו להעניק אלטרנטיבה ראויה, פשוטה, ברורה ובעיקר ללא עלויות למבנה הקיים של דיני זכויות יוצרים. הארגון מציע רישיונות ייחודיים (רישיונות CC) לפיהם רק "חלק מהזכויות שמורות" וזאת בניגוד למנגנון זכויות היוצרים הקלאסי, המעוגן בחוק זכות היוצרים, על פיו "כל הזכויות שמורות" מרגע שיצירה נוצרה.
  2. היוצר יכול להרכיב בעצמו בדרך נוחה ופשוטה את הרישיון המתאים לו ולקבוע אלו שימושים הוא מרשה לציבור לעשות ביצירה ואלו לא. כך, ניתנת ליוצר שליטה רבה יותר ופשוטה על אופן השימוש המותר ביצירה מחד ומאידך, מושגת מטרת עידוד היצירה, שיתופה והפצתה.
  3. הסניף הישראלי CC|il הוקם בשנת 2004 בחסות המרכז למשפט וטכנולוגיה בפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה. הסניף התאים בעבר את רישיונות CC השונים לחוק הישראלי וכיום עובד על התאמת הרישיונות החדשים לדין הישראלי.
  4. באתר הארגון creativecommons.org.il ניתן לבחור את רישיון השימוש המתאים מתוך מגוון של  רישיונות אפשריים. הסבר נוסף על הרישיונות עצמם ניתן לראות בקישורית הבאה: creativecommons.org.il/about_cc.php.
  5. בקצרה ישנם מספר שילובים אפשריים בהם בעל הזכויות ביצירה יכול לבחור האם הוא מבקש ייחוס (קרדיט), האם הוא אוסר או מתיר יצירות נגזרות, האם הוא דורש /לא דורש שיתוף זהה של היצירות הנגזרות, והאם הוא מתיר / אוסר על שימוש מסחרי ביצירה.

לסיכום

 

כאמור, נשמח אם תשקלו את השימוש באחד מרישיונות קריאטיב קומנס וכן נשמח להיפגש עמכם בנושא.

לשאלות ולתיאום מפגש ניתן ליצור קשר בכתובת הבאה: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it. או בטלפון: 04-8288569.

 

                                                                       בברכה,

 

קריאטיב קומנס ישראל

Creative Commons IL – CC|il

 

 

 

 

 

 

 

אתם כאן: Home